עדכון אחרון:  27 דצמבר 2002 שעה 01:00 | שלח לי מכתב | צפה בספר האורחים | חתום בספר האורחים | אודות חדר המידע | דף ראשי

 

 

 

 

פלצנות עיצובית ברשת: מה רוצה התולעת ?

Graphlitz:
פלצנות עיצובית

halemo

 

השבוע נפסלה יצירתו הגרפית של הח"מ מלהיכנס לפרוייקט "התולעת" של פורום תקשורת חזותית בתפוז (לשעבר פורום עיצוב גרפי). הפסילה היתה ללא נימוק כלשהו. את הפסילה קבעו לפחות שלושה מתוך חמישה שופטים שנבחרו לאשר את היצירות.

 

 

היסטוריה: תולעת מספר 1, ותולעת מספר 2:

 

פרוייקט התולעת של פורום תקשורת חזותית בתפוז (לשעבר פורום עיצוב גרפי) בתפוז הוא פרוייקט עיצוב שבו יוצרים המשתתפים סטריפ ארוך מחלקים שונים שעוצבו כל אחד על ידי משתתף אחר. בפרוייקט התולעת מספר 2 (בפרוייקט הראשון לא השתתפתי) התבקש כל משתתף ליצור חלק מעוצב ברוחב של 400 פיקסלים ובאורך של 400 פיקסלים.

 

אורך התולעת נקבע על פי מספר המשתתפים. כל משתתף קיבל בתורו ממנהל הפרוייקט רצועה ברוחב של 10 הפיקסלים מחלקה הימני או השמאלי של היצירה שעיצב המשתתף הקודם, כלומר - אף משתתף לא ידע ולא ראה את היצירות הקודמות שעוצבו, אלא רק בסיום הפרוייקט. לכל משתתף הוקצבו יומיים לעיצוב יצירתו.

 

בסיום הפרוייקט נחשפה התולעת בשלמותה והמשתתפים יכלו לראות כיצד יצירותיהם משתלבות ברצועה ארוכה של יצירות שאחרים עשו. הפרוייקט עצמו שוקל מעל 1 מגה בייט, ולכן אם יצירה כלשהי לא עלתה, רצוי לרענן את הדף, כך מספר פעמים עד שכל התולעת תתגלה.

 

לצפייה בפרוייקט התולעת מספר 1, כאן (ארכיון הרשת):

ארכיון הרשת: תולעת מספר 1

 

לצפייה בפרוייקט התולעת מספר 2, כאן:

http://users.tapuz.co.il/design/worm2/

 

ההכרזה על פרוייקט התולעת מספר 2:

http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/archive/Viewmsg.asp?id=171&msgid=1280619&place=1496

 

 

פרוייקט התולעת הראשון של חברי פורום עיצוב גרפי, החל ב IOL ז"ל. הפרוייקט השני המשיך בפורטל תפוז לאחר שכל החברים מ IOL מצאו את ביתם החדש בתפוז.

 

 

פרוייקט התולעת מספר 3

 

ביום 21 אוגוסט 2002, הוכרז על פרוייקט התולעת מספר 3. שוב נקראו המשתתפים ליטול חלק בפרוייקט. "הפעם", נאמר לכולם, "הוקם צוות שופטים שיאשר כל עבודה כך שתעמוד בקריטריונים. בצוות השופטים: ירדן לוינסקי ורוית בר נור (מאתר קונספציה), אורן פייט וגל ממליה (מנהלי פורום תקשורת חזותית) ואפרת (מנהלת פורום אמנות).

 

מכיוון שהפרוייקט הוא אינו תחרות בין אנשים, אלא משחק שיתופי שמשתתפים בו האנשים, תפקידם של השופטים היה בעקרון לבדוק האם יש חיבור טוב בין הרצועה הקודמת שנשלחה למשתתף, לבין היצירה החדשה שנוצרה על בסיס רצועה זו. בשום שלב במשחק, לא דובר על אופי העבודה, או על רמתה העיצובית.

 

ההכרזה על פרוייקט התולעת מספר 3:

http://users.tapuz.co.il/design/theworm3

 

כל משתתף אמור היה לקבל רצועה ברוחב 15 פיקסלים, מימין או משמאל, ועליו היה ליצור יצירה גרפית חדשה שתיצור רצף טוב עם העבודה הקודמת. שוב, לא נאמר דבר על "רמתה" של העבודה שעל המשתתף היה להכין, אלא רק הודגשה ההקפדה על רצף הפיקסלים.

 

 

התור שלי מגיע

 

כשהתור שלי הגיע, קיבלתי רצועה גרפית שהיתה אמורה להיות בצד שמאל של היצירה. ביום שבת, 20 דצמבר ישבתי לי בבית והכנתי את היצירה. ביצירה שהכנתי הקפדתי מאוד לבצע רצף אחיד של היצירה האחרונה על פי רצועת הפיקסלים שקיבלתי.

 

ביצירה (תמונה למטה), נראה מין איור של בית, ובו תמונה של סעודת פסח. בחזית יש רצף של סירים שממשיכה רצף של חצי סיר שהיה קיים ברצועה שקיבלתי. בצידו הימני של הבית שמתי תמונה עדינה של שמיים ומין שיר קצר על אוכל. השיר נכתב קצת בתחכום, כך שמי שיקבל את הרצועה הימנית של היצירה שלי, יקבל אותיות בצבע לבן על רקע תכלת שבו מופיע הכיתוב "איפה מיצי" מלמעלה למטה. למי שתהה איפה מיצי, מיצי (החתולה) נמצאת על הגג של הבית ביצירה.

 

היצירה נשלחה לגל ממליה, מרכז הפרוייקט, מעצב גרפי בעצמו (עיצב גם את האייקונים של תפוז), שמסר את היצירה בהמשך לשיקולם של ארבעת השופטים הנוספים: אורן פייט (קיטש), אפרת (ידועה בכינוי אפרת@הבית), ירדן לוינסקי, מייסד אתר קונספציה, ורוית בר נור, מעצבת בעצמה ושותפה לתכנים באתר קונספציה.

 

 

היצירה שלי נפסלת ("הפוסל במומו פוסל")

 

לאחר יומיים, בישר לי גל ממליה שיצירתי נפסלה:

"הלמו, החוליה שלך לא עברה את אישור השופטים. אתה רוצה לנסות שנית במיקום אחר?".

 

מכיוון שהיה חשוב לי לדעת בשל מה נפסלה היצירה, כתבתי לגל את הדברים הבאים:

"למה לא עברה ? מה הם נימוקי השופטים ? ומי הם השופטים בכלל ?"

 

בתגובה, כתב לי גל ממליה את התשובה הבאה:

"השופטים הנוספים הם אורן, אפרת מפורום אומנות, ירדן ורוית מקונספציה. הם לא מעבירים לי נימוקים, רק "כן" או "לא" לפי השיקולים שלהם. העבודות אגב מועברות ללא שם היוצר, והוא נחשף רק ביום שבו עולה הפרוייקט. לדעתי העבודה לא עברה בגלל המראה ה"פילטרי" ואוסף הסגנונות שלא משתלבים יחד, כי החיבור שלך היה טוב."

 

התשובה האחרונה שלי היתה קצת מתלהמת (כזה אני כשאני חושד בפלצנות ייתר):

"תמסור בשמי לחבר השופטים הנכבד שיילכו להזדיין ושאני שם קצוץ על הפלצנות שלהם. לא היה שימוש בפילטרים מלבד הצל על החתול, למרות שלדעתי שימוש בפילטרים לא אמור לפסול עבודה. חבל בשבילם שהם כאלה... אני לא מתכוון להשקיע על עוד עבודה."

 

למי שלא יודע מה זה פילטרים, אסביר ואומר שמדובר בפעולות בתוכנה גרפית שמקלות על החיים ומבצעות דברים שפעם היה צריך לעבוד קשה עליהם, אבל היום זה נעשה אוטומטית, כמו למשל: הוספת צל לדמות, שינוי גוונים של צבעים (הבהרה, החשכה, הוספת/הורדת צבעי יסוד וכדומה). ביצירה שלי לא נעשה שימוש בפילטרים, מלבד הצל על דמותה של החתולה על גג הבית. לדעתי, שימוש בפילטרים אינו צריך לפסול יצירה גרפית כלשהי. יש לבחון כל יצירה לכשעצמה: מסר שהיא מעבירה, ההקשר שבו היא מוצגת וכדומה.

 

יש הרבה יצירות גרפיות שאני מחשיב אותן פלצניות, מכיוון שאינן מעבירות מסר כלשהו, ומציגות קשקושים גרפיים, קטעים סרוקים מספרי ילדים ומקלטות וידאו, עם הרבה פילטור של גווני צבעים (הכחול מככב), ורבות כאלו מככבות באתר קונספציה, למשל, שנחשב לאתר לאניני טעם בתחום התרבות העיצובית והדיגיטלית. 

 

 

מסקנות אישיות

 

נורא רציתי להיות שותף בפרוייקט הגרפי הזה שנקרא "תולעת מספר 3". בסופו של דבר, מדובר בפרוייקט (ולא בתחרות) ששותפים לו הרבה משתתפים. לכל משתתף יש רמה עיצובית שונה, קו עיצובי שונה, ויכולות מסויימות, לפעמים מוגבלות ביחס לאחרים.

 

לי אישית יצא לדבר באופן אישי (בדואר אלקטרוני או באיסיקיו) עם כל אחד מהשופטים עוד לפני המקרה הזה, בנושאים אחרים. אני מכיר את ההישגים העיצוביים של כל אחד מהם, שחלקם נמצאים ברשת ואפשר להתרשם מהם, לטוב ולרע.

 

אותי אישית מרגיז נורא קטעים של פלצנות. בהגדרה שלי, פלצנות היא פסילה או זלזול באדם אחר מתוך התנשאות, התעלמות, דיעה שונה, קו מחשבתי שונה וכדומה, ללא נימוק משכנע. היצירה שלי שהועברה לשופטים בצורה אנונימית, נפסלה ללא נימוק. יכול מאוד להיות שאם היצירה היתה נושאת את שמי, היא לא היתה נפסלת, או שהיו נימוקים ענייניים לפסילה.

 

אנשים גדולים ממני טענו שפלצנות מתחילה בשינוי שם של פורום מ"עיצוב גרפי" ל"תקשורת חזותית", ממשיכה בפסילה של שאלות טכניות בפוטושופ, וממשיכה בזה שחברת האוטובוסים דן הולכת לשאול את דעתו של המעצב יוסי זב חוטם מה דעתו על העיצוב החדש של האוטובוסים שלה (דו"ח אמין מספר 55 מיום 13/12/2002).

 

 

תגובות

 

נשואי המאמר הנ"ל בחרו שלא להגיב למרות שהתבקשו יומיים לפני הפרסום. בכל מקרה, הם עדיין מוזמנים להגיב. התגובות יתפרסמו במלואן (כולל השמצות אישיות).

 

 

 

 

.
היצירה שנפסלה. מצד שמאל נמצאת הרצועה שקיבלתי ששייכת

למשתתף קודם והיה עליי לבצע חיבור טוב ביצירה החדשה